روانشناسی
مهدی امیری؛ جهانبخش رحمانی؛ زهره سعادتمند
چکیده
هدف: با توجه به نقش و اهمیت سلامت اجتماعی در بهبود وضعیت جوامع، پژوهش حاضر با هدف سنتزپژوهی مطالعات مربوط به سلامت اجتماعی انجام شد.روش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی طبق رویکرد سنتزپژوهی بود. جامعه پژوهش همه مقالهها و پایاننامههای مرتبط با حیطه پژوهش (سلامت اجتماعی) سالهای 2010 الی 2022 در پایگاههای معتبر ...
بیشتر
هدف: با توجه به نقش و اهمیت سلامت اجتماعی در بهبود وضعیت جوامع، پژوهش حاضر با هدف سنتزپژوهی مطالعات مربوط به سلامت اجتماعی انجام شد.روش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی طبق رویکرد سنتزپژوهی بود. جامعه پژوهش همه مقالهها و پایاننامههای مرتبط با حیطه پژوهش (سلامت اجتماعی) سالهای 2010 الی 2022 در پایگاههای معتبر داخلی و خارجی به تعداد 94 مورد بودند که با توجه به ملاکهای ورود به مطالعه تعداد 20 مورد با روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از روش یادداشتبرداری استفاده شد که پایایی آنها با روش ضریب کاپای کوهن 746/0 محاسبه و برای تحلیل آنها از روش کدگذاری استفاده شد.یافتهها: یافتههای این مطالعه نشان داد که سلامت اجتماعی دارای 59 مقوله فرعی در 22 مقوله اصلی بود. مقولههای اصلی شامل حمایت اجتماعی، دینداری، سرمایه اجتماعی، طبقه اجتماعی، امنیت اجتماعی، اعتماد اجتماعی، مهارتهای ارتباطی، کیفیت زندگی، شبکههای اجتماعی، سبکزندگی، اوقات فراغت، شکوفایی اجتماعی، انسجام اجتماعی، پذیرش اجتماعی، مشارکت اجتماعی، پایگاه اجتماعی- اقتصادی، گشودگی، احساس آنومی، متغیرهای دموگرافیک، رضایت از زندگی، تعهد اجتماعی و مسئولیت اجتماعی بودند.نتیجهگیری: طبق مقولههای اصلی و فرعی شناساییشده در این پژوهش، متخصصان و برنامهریزان میتوانند گام موثری در جهت بهبود سلامت اجتماعی افراد بردارند.
فائزه عزیزی فارسانی؛ زهره سعادتمند؛ محمدعلی نادی
چکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، ارائه الگوی برنامه درسی مهارتهای زندگی در دوره ابتدایی از دیدگاه خبرگان بود.روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا پژوهشی کیفی با تحلیل مضمون بود. جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی مختلف کشور در سال تحصیلی 400-1399 بودند که به صورت هدفمند 14 نفر انتخاب و تا قاعده اشباع نظری مورد مصاحبه قرار ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، ارائه الگوی برنامه درسی مهارتهای زندگی در دوره ابتدایی از دیدگاه خبرگان بود.روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا پژوهشی کیفی با تحلیل مضمون بود. جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی مختلف کشور در سال تحصیلی 400-1399 بودند که به صورت هدفمند 14 نفر انتخاب و تا قاعده اشباع نظری مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابزار پژوهش مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود که اعتبار آن با روایی محتوایی (4 خبره شامل 2 استاد جامعه شناس، 1 استاد روان شناس و 1 استاد علوم تربیتی) مورد بررسی قرار گرفت و برای پایایی نیز از روش توافق کدگذاران استفاده شد که 3 مصاحبه به تصادف انتخاب و با همکار مجربی دیگری کدگذاری شدند که میزان توافق کدگذاری 94/0 حاصل شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از روش کدگذاری (باز محوری و انتخابی) استفاده شدیافتهها: نتایج نشان داد 39 مضمون اولیه(کدگذاری باز)، 9 مضمون محوری شامل (خانواده محوری، مهارتهای اقتصادی، مهارت های شهروندی، ارتقای مهارتهای اخلاقی و دین محوری و در بعد محتوا مهارتهای زیست محیطی، تفکر انتقادی، مهارت سواد رسانهای و مهارت جسمانی- روانی) و 2 مضمون انتخابی (هدف و محتوا) به عنوان الگوی برنامه درسی مهارتهای زندگی در دوران ابتدایی وجود داشت.بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج میتوان نتیجه گرفت برنامه ریزان برنامه های درسی می توانند در قالب دو بعد کلی اهداف و محتوا، مهارت های زندگی را در دوره ابتدایی در کتب این دوره ارایه نمایند.